Drogowa stacja pomiarów ruchu drogowego jest autonomiczną jednostką rozproszonego systemu przeznaczonym do pomiaru i rejestracji natężenia oraz struktury rodzajowej ruchu drogowego.
Funkcje:
- Ciągły pomiar i rejestracja natężenia ruchu w wybranych przekrojach dróg, a w tym:
-
- pomiar ilości i rodzajów pojazdów,
- pomiar prędkości pojazdów,
- pomiar gęstości strumienia ruchu,
- detekcja zatoru
-
- Rejestracja, obróbka i agregacja danych na podstawie różnych kryteriów.
- Natychmiastowy dostęp do danych
- Udostępnianie pomiarów systemom zewnętrznym (nadrzędnym) np. w celu zasilenia modelu ruchu on-line
- Archiwizacja danych z możliwością późniejszego przetwarzania
Cechy użytkowe:
- Konstrukcja umożliwiająca instalację stacji pomiarowej na fundamencie lub zawieszoną na konstrukcji słupowej
- Elastyczna konfiguracja sprzętu i oprogramowania pozwalająca na rozbudowę systemu na bazie tych samych urządzeń
- Integracja ze stacją meteorologiczną AsterMet-D
Układ detekcji pojazdów składa się z modułu detektora pojazdów oraz dwóch pętli pomiarowych zainstalowanych na pasie ruchu. Pojazd przejeżdżający nad zespołem pętli inicjuje proces pomiaru, a dane charakteryzujące pojazd są dostępne w rejestratorze danych.
Budowa i opis działania:
Detektorowa Stacja Pomiaru Ruchu Drogowego ma budowę modułową o dużej elastyczności konfiguracji.
Zasadniczymi elementami stacji są:
- Układ detekcji pojazdów
- Logger
- Układ zasilania
Funkcje pomiarowe:
- Odczytywanie układów wejściowych.
- Filtrowanie (pomijanie) fałszywych wyników.
- Skalowanie wyników do wymaganych jednostek fizycznych, uwzględnianie poprawek, kalibracji.
Funkcje komunikacyjne:
- W przypadku chwilowego lub długotrwałego braku połączenia z serwerem, dane są gromadzone w wewnętrznej pamięci i przekazywane w momencie ponownego nawiązania połączenia. Fizycznym kanałem transmisji z loggera jest ETHERNET.
Dostęp serwisowy:
- Fizycznym kanałem transmisji jest ETHERNET. W oprogramowanie loggera jest wbudowana strona www udostępniająca (po zalogowaniu użytkownika z odpowiednimi uprawnieniami) podgląd aktualnych danych pomiarowych (chwilowych i przetworzonych).
Funkcje gromadzenia danych (archiwizacja danych we własnych zasobach, jako rozwiązanie rezerwowe w przypadku awarii komunikacji lub podstawowe w wersji bez ciągłego połączenia z serwerem systemu).
Każda dana pochodząca z pomiaru podlega rejestracji (zapamiętaniu). Rejestracja polega na zapisie daty i godziny pomiaru oraz wielkości zmierzonej. W tym celu logger po każdym cyklu dopisuje do bazy aktualny rekord zawierający dane z pomiarów.
Zanik napięcia zasilającego nie wpływa na utratę danych zgromadzonych w zasobach loggera. Po przywróceniu zasilania, stacja podejmie pracę a dane będą dopisywane do dotychczas zgromadzonych.
Dane techniczne:
Napięcie zasilania | 12VDC lub 230 VAC |
Średni pobór mocy | ok. 5 W |
Maksymalna ilość kanałów pomiarowych | 28 |
Temperatura pracy | -400C—700C |
Komunikacja | ETHERNET |
Klasyfikacja | Zgodnie z EUR-6 (błąd do 5%) |
Pomiar | Do 200km/h (błąd do 5%) |
Błąd zliczania | nie większy niż 1% |
Agregacja danych | Konfigurowana (domyślnie 15 minut dla każdej klasy) |
Rejestracja | Każdy pojazd (pojazd za pojazdem) |
Pamięć gromadzenia danych | Minimum 7 dni |
Moduły elektryczne zabudowane są wewnątrz obudowy odpornej na działanie deszczu, wysokiej wilgotności, kurzu, posiadającej klasę szczelności IP-54. Obudowa wykonana jest ze zbrojonego tworzywa epoksydowego nie podlegającego korozji.
Stacja pomiarowa zasilana jest z zewnętrznego źródła napięcia 230VAC/6W. Opcjonalnie dostępne są rozwiązania zasilania napięciem 12VDC i/lub akumulatorem podtrzymującym ciągłą pracę. Stacja jest wyposażona w system zabezpieczeń od wyładowań atmosferycznych i zakłóceń elektrycznych.