Wycofany z produkcji – AsterM – akomodacyjna, bezprzewodowa, wahadłowa sygnalizacja świetlna

pobierz karta katalogowa
A-ster AsterM Akomodacyjna, bezprzewodowa, wahadłowa sygnalizacja świetlna

Zestaw akomodacyjnej bezprzewodowej wahadłowej sygnalizacji świetlnej AsterM służy do sterowania ruchem na zwężonych odcinkach dróg, na których niemożliwy jest jednoczesny przejazd pojazdów w dwóch kierunkach.

Znajduje zastosowanie w sterowaniu strumieniami pojazdów w czasie remontów mostów, wiaduktów, wymiany nawierzchni itp.

Przy realizacji sterowania urządzenie wykorzystuje uniwersalny, akomodacyjny algorytm sterowania grupowego, który dostosowuje czasy otwarcia każdego strumienia do aktualnego natężenia ruchu, z zachowaniem niezbędnych czasów ewakuacji.

Zestaw składa się z dwóch urządzeń, które prowadzą między sobą ciągłą wymianę informacji, umożliwiając nadzór czasów otwarcia danego strumienia, stanów kolizyjnych, przepalenia źródła światła.

Awaryjne wyłączenie jednego z urządzeń skutkuje natychmiastowym wyłączeniem drugiego. W porównaniu z tradycyjnym sterowaniem stałoczasowym, uzyskuje się zwiększenie bezpieczeństwa, przepustowości i płynności ruchu oraz zmniejszenie strat czasu oczekiwania.

Program ruchowy sterownika jest wprowadzany z klawiatury do jednego z urządzeń. Zanik zasilania na dowolnie długi czas nie powoduje zaburzenia programu. Urządzenia nie wymagają żadnej wstępnej synchronizacji.

W celu przedłużenia pracy zestawu bez wymiany akumulatorów oraz zapobiegnięciu olśnienia kierowców, urządzenia zostały wyposażone w system ograniczenia mocy świecenia po zmroku.

Zestaw AsterM został zaprojektowany tak, aby mógł realizować wszystkie wymagania bezpieczeństwa stawiane przez obowiązujące normy sterowania ruchem ulicznym, jednocześnie zapewniając prostotę obsługi i programowania oraz możliwość elastycznego dostosowania jego funkcji do wymogów sterowania.

Uniwersalna konstrukcja umożliwia współpracę z różnymi rodzajami czujników pojazdów. Zależnie od warunków miejsca instalacji, możliwe jest zasilanie sieciowe lub akumulatorowe. Składana konstrukcja masztu ułatwia transport.

Tryby pracy

Tryb stałoczasowy.

Jest najprostszą formą pracy sygnalizacji wahadłowej. Nie wymaga stosowania czujników pojazdów. Praca w tym trybie polega na cyklicznym, naprzemiennym wyświetlaniu sygnałów zielonych z zachowaniem niezbędnych czasów ewakuacji.

Tryb akomodacyjny

AsterM Akomodacyjna, bezprzewodowa, wahadłowa sygnalizacja świetlna schemat sterowania 1

Jest to podstawowy i zalecany tryb pracy. Wymaga on zastosowania dwóch czujników obecności, lub przejazdu, umieszczonych po jednym na każdym sygnalizatorze. Podstawowym stanem sygnalizacji jest „Wszystko czerwone”. Gdy na którymkolwiek wlocie zostanie zarejestrowany pojazd, wlot ten zostanie otwarty na czas który wyznaczy zajętość czujnika pojazdów, lub na czas maksymalny dla danej grupy. Otwarcie wlotu przeciwnego może nastąpić po upływie zaprogramowanego czasu ewakuacji. Innym wariantem tego trybu jest praca z jednym czujnikiem. W tym wariancie wlot pozbawiony czujnika jest otwarty zawsze, gdy na kierunku kolizyjnym nie są rejestrowane pojazdy. W każdym przypadku po otwarciu dowolnego wlotu jest zapewniony określony minimalny czas  trwania sygnału zielonego.

Tryb akomodacyjny z ochroną strefy

AsterM Akomodacyjna, bezprzewodowa, wahadłowa sygnalizacja świetlna schemat sterowania 2

Jest to rozszerzenie trybu akomodacyjnego. Wymagane są dwa dodatkowe czujniki dalekiego zasięgu, które obserwują wspólny pas jezdni. Działanie tych czujników polega na zwiększeniu czasu ewakuacji w przypadku obecności pojazdów w strefie ruchu wahadłowego. Rozwiązanie to zapewnia opróżnienie strefy zwiększając bezpieczeństwo ruchu, pomimo błędów popełnianych przez kierujących pojazdami.

Tryb akomodacyjny w sterowaniu ruchem tramwajowym

AsterM Akomodacyjna, bezprzewodowa, wahadłowa sygnalizacja świetlna schemat sterowania 3

Ze względów ekonomicznych przy remontach torowisk zamyka się zazwyczaj ich długie odcinki. Ruch po wspólnym torze może odbywać się na odcinku nawet 1- 2 km. Czasem w strefie mijanki mogą też znajdować się przystanki. Dlatego sterowanie sygnalizacją wahadłową dla pojazdów tramwajowych musi odbywać się w sposób specyficzny. Algorytm sterowania musi uwzględniać zgłoszenia tramwajów oczekujących na wjazd i blokowanie otwarcia wjazdu w przypadku, gdy w strefie znajduje się jakikolwiek pojazd jadący w przeciwnym kierunku. W sterowniku AsterM te postulaty zrealizowane są poprzez zliczanie pojazdów wjeżdżających do strefy z danego kierunku i sprawdzaniu, czy wszystkie ją opuściły. Bezpieczeństwo sterowania Zadaniem sygnalizacji jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa ruchu. Dlatego też, pomimo prostoty urządzenia, zastosowano w nim wiele unikatowych rozwiązań sprzętowych i programowych. Wszystkie te rozwiązania mają na celu eliminację błędów zarówno ze strony urządzenia,  jak i ze strony obsługujących go osób oraz kierujących pojazdami. Wszystkie newralgiczne układy podlegają ciągłym testom sprawności. W przypadku wykrycia nieprawidłowości które nie mogą być wyeliminowane przez samo urządzenie, bezwarunkowo następuje przełączenie sygnalizacji na „żółty migacz”, lub jej całkowite wyłączenie. Należy podkreślić fakt, że jest to jedyne w tej klasie urządzenie w którym zastosowano niezależną kontrolę sygnałów kolizyjnych.

Programowanie

Pomimo rozbudowanych funkcji sterowniczych programowanie zestawu AsterM jest niezwykle proste. Program wprowadzany jest z konsoli operatorskiej znajdującej się przy sterowniku nadrzędnym. W zasadzie całość programowania sprowadza się do podania czasów minimalnych i maksymalnych otwarcia poszczególnych grup, odległości pomiędzy liniami zatrzymania i prędkości przejazdu przez chronioną strefę. Przedtem należy wybrać żądany tryb pracy, ilość obsługiwanych komór sygnalizacyjnych itp. Szczegółowa instrukcja programowania zawarta jest w Dokumentacji Techniczno-Ruchowej dostarczanej z każdym egzemplarzem urządzenia.

Dane ogólne (dla jednego urządzenia)

Ilość grup sygnalizacyjnych1
Ilość wejść akomodacyjnych własnych1
Ilość wejść akomodacyjnych zdalnych1
Podstawa czasu programu1s
Czas reakcji sterownika na zdarzenie0,1s
Układ kontroli żarówek w każdym torzetak
Układ wykrywania kolizji sygnałów zielonychtak
Ilość programów przełączanych wg tygodniowego harmonogramu przełączeń4
Sposób synchronizacji urządzeńradiowy lub przewodowy (skrętka transmisyjna)
Maksymalna długość odcinka chronionegook. 500 do 700m (zależy od lokalnych warunków propagacji radiowej, w terenie otwartym do 1000 m)
Moc urządzeń nadawczych <10mW (nie wymagają zezwolenia URTiP)
Panel operatorskiklawiatura, wyświetlacz LCD
ProgramowanieBezpośrednio z panelu operatorskiego. Możliwość zmian programów bez przerywania pracy sygnalizacji.
Zasilanie12V (akumulator), lub 230V 50Hz
System oszczędzania energiitak
Sygnalizacja rozładowania akumulatorówtak (cyfrowy wskaźnik rozładowania akumulatora)
Wymiana akumulatorów bez zakłócania pracy sygnalizacjitak
Czas pracy bez wymiany akumulatorów (160 Ah)ok. 100h (150h dla pracy całodobowej)
Wymiary gabarytowe (mm)850[D] x 850[S] x 3300[W] – w stanie rozłożonym
Wymiary gabarytowe (mm)1700[D] x 850[S] x 1200[W] – w stanie złożonym
Masa bez akumulatoraok. 40kg

Dane sygnalizatorów

Rodzaj sygnalizatora2 lub 3 komorowy, fi300mm lub fi200mm
Typ źródła światłaLED 12V 6W

Złącze czujnika pojazdu

Rodzaje obsługiwanych detektorów ruchu – podczerwone, radarowe, ultradźwiękowe, pętle indukcyjne

Zasilanie czujnika12V DC
Sygnał wejściowy0…5V wzbudzenie5..15V brak wzbudzenia lub styk bezpotencjałowy

Opcje dodatkowe

  • Detektory ruchu
  • Zasilacz sieciowy
  • Ładowarka akumulatorów mijanka

Pobierz:

pobierz karta katalogowa

Galeria: